Hotelowe gwiazdki – jasne standardy czy mydlenie oczu?

Hotelowe gwiazdki – jasne standardy czy mydlenie oczu?

 

Gwiazdki hotelowe budzą czasem kontrowersję, gdyż zdarza się, że trafiamy na trzygwiazdkowy hotel pozbawiony dostępu do Internetu, podczas gdy w jednogwiazdkowym obiekcie znajduje się nawet własna mini lodówka. Jakie kryteria bierze się pod uwagę podczas przyznawaniu gwiazdek? Czy ich znaczenie jest takie samo na całym świecie? Zachęcamy do przeczytania naszego artykułu, aby raz na zawsze rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące oznaczenia hoteli i dowiedzieć się, jak wybierać nocleg, którego standard nas nie zawiedzie.

Klasyfikacja hoteli - kto może otrzymać gwiazdki?

Wyjaśniając kwestię gwiazdek, warto od razu zaznaczyć, że ich przyznawanie nie jest ograniczone jedynie do hoteli, pomimo powszechnego określenia "gwiazdki hotelowe". Różnego rodzaju obiekty noclegowe, takie jak motele czy pensjonaty, również mogą być objęte tym systemem ocen, a ich właściwy status jest uregulowany przez przepisy ustawy o usługach turystycznych. Na podstawie tej ustawy można wyróżnić poniższe kategorie obiektów:

  • Hotel – obiekt posiadający minimum 10 pokoi 1 lub 2-osobowych, świadczący szeroki zakres usług związanych z pobytem gości;
  • Motel – obiekt posiadający minimum 10 pokoi 1 lub 2-osobowych znajdujący się przy drodze, świadczący szeroki zakres usług związanych z pobytem gości;
  • Pensjonat – obiekt posiadający minimum 7 pokoi, świadczący dla swoich gości całodzienne wyżywienie;
  • Dom wycieczkowy – obiekt posiadający minimum 30 miejsc noclegowych, przystosowany do samoobsługi gości, świadczący minimalny zakres usług związanych z pobytem gości;
  • Schronisko – obiekt poza obszarem zabudowanym, znajdujący się przy szlaku turystycznym, świadczący minimalny zakres usług.

W Polsce dla hoteli, moteli i pensjonatów zastosowano pięciostopniową skalę ocen wyrażaną poprzez gwiazdki. 

Co ciekawe, na całym świecie istnieje jeden hotel, który posiada aż siedem gwiazdek! Jest to hotel Burj Al Arab zlokalizowany w Dubaju, w którym znajdują się apartamenty rozciągające się na kilkaset metrów i obejmujące kilka pięter, z prywatnymi kamerdynerami, ochroniarzami, pokojówkami i kucharzami. Obiekt oferuje również wiele restauracji, basenów, solarium, studio fitness oraz wiele innych udogodnień. Mówi się również, że posiłki tam są dosłownie posypane płatkami złota. 

Gwiazdki w hotelach – co oznaczają

Niestety, koncepcja przyznawania gwiazdek nie jest na tyle ujednolicona, by móc się nią posługiwać na skalę międzynarodową. Przedstawiona w artykule tabela dotyczy oceny polskich obiektów pod względem liczby gwiazdek. Osoby podróżujące po różnych zakątkach świata często ze zdumieniem obserwują, że trzygwiazdkowy hotel w Polsce oferuje lepsze wyposażenie i wyższy standard niż pięciogwiazdkowy hotel w Tunezji.

Polski system klasyfikacji hoteli określa ustawa, a proces przyznawania gwiazdek jest nadzorowany przez marszałka województwa, na terenie którego dany obiekt się znajduje. Warto pamiętać, że jeżeli obiekt nie odpowiada określonym standardom, mamy prawo żądać zwrotu kosztów, ponieważ przyznane gwiazdki mają tu istotne znaczenie.

Wróćmy jeszcze do wspomnianych wcześniej różnic między poszczególnymi krajami w kwestii klasyfikacji hoteli. Większość państw stosuje pięciostopniową skalę ocen, chociaż na przykład na Malcie jako najwyższy stopień przyjmuje się 4, natomiast wspomniany luksusowy hotel w Dubaju posiada aż 7 gwiazdek. Podczas podróży wakacyjnej do Grecji może spotkać się z system opartym na literach, gdzie np. L oznacza najwyższą kategorię, a C najniższą (A-4, B-3, C-2). 

Zdarzają się również hotele bez gwiazdek, gdyż np. w Austrii, Anglii, Francji oraz w Niemczech nie ma obowiązku poddawania obiektów klasyfikacji. W krajach skandynawskich z kolei system gwiazdkowy nie jest uznawany, więc udając się na przykład do Szwecji, Norwegii czy Finlandii, nie należy spodziewać się natrafienia na hotele oznaczone gwiazdkami. Warto jednak pamiętać, że nawet jeśli standardy hotelowe w tych państwach nie są oceniane przez gwiazdki, wciąż pozostają zachowane. 

 

Gwiazdki w hotelu – jak wybrać dobry nocleg?

Wybierając miejsce noclegowe zarówno w Polsce, jak i za jej granicami, nie powinniśmy jedynie kierować się liczbą gwiazdek. Choć takie oznaczenia stanowią pewne wskazówki, nie powinny stanowić jedynego kryterium naszego wyboru. Przy dokonywaniu rezerwacji noclegu warto skupić się na dokładnym zapoznaniu się z galerią zdjęć oraz przeczytaniu informacji dostępnych na stronie obiektu.

Rozważając wybór wartościowego noclegu, szczególnie pomocne może okazać się korzystanie z baz noclegowych, które gromadzą tysiące obiektów o różnym standardzie w jednym miejscu. Dzięki możliwości filtrowania i wyboru odpowiednich kryteriów, łatwiej znajdziemy idealne miejsce na urlop lub nocleg w trakcie podróży służbowej.

Cena, choć istotna, również nie zawsze powinna być decydującym czynnikiem. Często hotele o wyższym standardzie nie odbiegają znacząco ceną od hoteli słabiej wyposażonych. Warto zatem analizować wszystkie dostępne opcje. Niebagatelne znaczenie ma również opinia innych osób, które już miały okazję zatrzymać się w wybranym obiekcie. To właśnie te recenzje mogą nam ujawnić prawdziwy charakter danego miejsca.

Mit hotelowych gwiazdek

Większości z nas ilość gwiazdek hotelowych kojarzy z luksusem, chociaż nie zawsze obiekty posiadające taką klasyfikację spełniają nasze oczekiwania. W Polsce właściciele hoteli zobowiązani są do utrzymania określonego standardu zgodnie z przyznaną kategorią, jednak sytuacja może być inna za granicą. Warto pamiętać, że jeśli otrzymujemy usługę poniżej oczekiwanego standardu, mamy prawo do złożenia reklamacji i otrzymania całkowitego lub częściowego zwrotu kosztów pobytu.
 
Podróże służbowe i wakacyjne warto zaplanować już wcześniej, przeglądając tysiące ofert w dużych bazach noclegowych, które poza gwiazdkami udostępniają opinie gości, wybór udogodnień i oczywiście porównanie cen.
 

 

 

 

 

« Porady i informacje

Wszystkie prawa zastrzeżone © Horecatex - producent konfekcji hotelowej i gastronomicznej - wszystko do hotelu i restauracji