Manager hotelu to bardzo ważna i odpowiedzialna funkcja. Każdy dzień pracy to nowe problemy i wyzwania, którym trzeba stawić czoła. W tej pracy równie ważne jest zadowolenie klienta jak i utrzymanie wysokiej motywacji do pracy zatrudnionych. Jaki powinien być manager hotelu, by zyskać miano idealnego? Bogaty wachlarz powierzanych zadań sprawia, że przydatny jest cały szereg różnych umiejętności. Jakich dokładnie? Dowiecie się czytając poniższy artykuł.
Manager czyli charyzmatyczny przywódca
Manager jako osoba, która zarządza całym obiektem i zatrudnionymi na różnych stanowiskach pracownikami przede wszystkim powinien być skutecznym liderem zespołu i dobrym strategiem. W zależności od tego na jakie cele i działania nastawiony jest dany obiekt, dobry manager to osoba, która sprawnie organizuje, koordynuje, planuje. Dbając o jakość świadczonych usług wspiera pracowników i inspiruje ich do działania. Manager to nie tylko osoba, która nadzoruje, ale też tworzy pozytywną atmosferę w miejscu pracy. To jednostka charyzmatyczna, która umie skupić wokół siebie innych, przewodzić im i budować efektywny zespół. Manager wzbudza szacunek i zaufanie. Nie boi się ani podwładnych, ani współpracowników, wie jak dobierać ludzi, by jak najefektywniej wykorzystać drzemiący w nich potencjał. W swoich działaniach sięga po zachowania z szerokiego wachlarza.
Manager jako wzorowy pracownik
Stara zasada mówi, że jeśli chcesz, by inni ci uwierzyli i poszli za tobą to musisz dać im przykład. Dlatego też każdy manager powinien być autorytetem dla swoich podwładnych. Słowem kluczem jest tu zaangażowanie. Bez względu na to czy chodzi o organizację eventów, przygotowanie raportu czy uzupełnienie dokumentacji hotelowej manager wkłada w pracę całe swoje serce. I tą właśnie postawę stara się zaszczepić w innych. Chcąc dobrze pełnić funkcje zarządzające zna prace hotelowe od kuchni. Umie posłać łóżko, umyć podłogę, ustawić bufet śniadaniowy. Tylko znając specyfikę poszczególnych stanowisk pracy jest w stanie dobrze pełnić swoje obowiązki. Oczywiście każdy obiekt ma swoje priorytety, inną organizację, strategię działania. Dobre jej poznanie plus dopasowanie się do niej to sprawdzony przepis na osiągnięcie sukcesu.
Manager jako osoba o dobrze rozwiniętych umiejętnościach osobistych
Aby skutecznie realizować wyznaczone cele managerowi potrzebny jest cały szereg kompetencji, pozwalających na szybką reakcję w różnych, trudnych sytuacjach, takie jak odporność na stres, cierpliwość. To praca wymagająca poświęcenia, wzmożonego wysiłku, często pracy w nielimitowanych godzinach. Hotel budzi się o 6 rano, a zasypia po północy, nie da się więc nim sprawnie kierować, pracując tylko od 8 do 16. Z tego powodu tak ważna jest umiejętność organizacji swojego czasu pracy. Dobry manager opracowuje plan organizowanej imprezy, czuwa nad jego realizacją i rozliczeniem, posiada też umiejętności sprzedażowe, od których zależy płynność finansowa firmy. To osoba asertywna, potrafiąca sama wykrzesać z siebie energię do działania.
Manager jako specjalista od relacji interpersonalnych
Hotel tworzą przede wszystkim ludzie, którzy w nim pracują. To recepcjoniści, pokojówki, barmani, pracownicy informacji, kucharze, animatorzy itd. Manager, jak osoba, która przez cały czas ma kontakt z pracownikami powinien być jak psycholog, który wie kiedy trzeba być stanowczym, a kiedy okazać empatię. Umiejętne podejście do podwładnych sprawia, że hotel sprawnie funkcjonuje. Sukces w tej branży zależy bowiem od zaangażowania pracowników w obowiązki, a na ten aspekt duży wpływ ma atmosfera panująca w obiekcie. Jako osoba, która dobrze zna swoich pracowników manager wie, jak wyzwolić ich potencjał, do jakich działań ich zaangażować, by kreować pozytywny wizerunek firmy. Manager to osoba, która reprezentuje firmę na zewnątrz, a także ma bezpośredni kontakt ze współpracownikami, może również brać udział w działaniach rekrutacyjnych pracowników, więc powinna się charakteryzować wysokim poziomem kultury osobistej, być osobą która potrafi zarówno przeprosić jak i poprosić o coś. Idealny manager potrafi zdyscyplinować, skrytykować, ale też pochwalić, wpłynąć na działanie, rozwiązywać konflikty.
Manager jako osoba doświadczona i otwarta na świat
W przypadku managera wiek ma istotne znaczenie. Przyjmuje się, że najlepsi managerowie w branży to osoby pomiędzy 35 a 50 rokiem życia. Osoby w tym wieku zazwyczaj nabrały już doświadczenia, np. w branży turystycznej, sprzedaży, public relations. Dobry manager to osoba, która zna branżę i jednocześnie jest otwarta na nowe rozwiązania, mająca zapał ku temu, by ciągle uczyć się czegoś nowego, lubiąca podróżować, śledząca najnowsze trendy związane z różnymi aspektami działalności, w tym nowoczesne wyposażenie hotelu. Jak w bardzo wielu branżach, także w hotelarskiej potrzebna jest dobra znajomość języka obcego. Podstawę stanowi tutaj język angielski, który manager hotelu powinien dobrze znać w mowie i piśmie. Już dawno w niepamięć odeszły czasy, kiedy znajomość tylko języka polskiego była wystarczająca do obsługi gości hotelowych.
Dobry manager na wagę złota
Dziesiątki nowych obiektów hotelowych, które powstały w ostatnim czasie sprawiło, że obecnie jest duże zapotrzebowanie na managerów hotelu. Na barkach osoby pełniącej obowiązki managera spoczywa szereg obowiązków związanych z koordynowaniem pracy zespołu, a od poziomu ich wykonania zależy zadowolenie klienta i sprawne funkcjonowanie hotelu. Jako osoba pracująca jednocześnie wśród klientów i pracowników potrzebuje szeregu narzędzi i kompetencji, jak umiejętności przywódcze czy interpersonalne. Wszystko to wymaga pracy, energii i poświęcenia. Dlatego też praca managera to zawód dla najlepszych. Pozostaje jednak pytanie skąd wziąć dobrego managera?
Jedną z opcji jest jego podkupienie z innego obiektu osoby z doświadczeniem, zwłaszcza, że zazwyczaj istnieje przeświadczenie, że dobrym managerem jest się przez pierwsze 4-5 lat w jednej pracy, a zmiany w tym okresie są korzystne. Inna opcja to import z zagranicy, jednak nieporównywalnie wyższe zarobki w innych krajach sprawiają, że zdobyć dobrego managera pracującego wcześniej w zagranicznej sieci nie jest łatwo. Wciąż jeszcze pozostaje opcja awansu wewnętrznego, ponieważ wspinanie się po szczeblach kariery zawodowej w danym miejscu pracy to skuteczny sposób na pozyskanie oddanego pracownika.