Kupując ręcznik istotne jest jego przeznaczenie. Inny produkt będzie odpowiedniejszy do użytku domowego, a zupełnie inny do zastosowania w hotelach, pensjonatach i ośrodkach wypoczynkowych.
Obecnie wyposażenie pokoju w ręczniki to standard nawet w obiektach dwugwiazdkowych, czy bez gwiazdkowych. Jako, że są to artykuły higieniczne, wymagają utrzymania doskonałej czystości, wręcz sterylności. Większość hoteli pierze je w wysokich temperaturach z dodatkiem chloru lub innych środków dezynfekujących co sprzyja niestety zażółceniu materiału, jak i niszczeniu splotu włókien bawełny. W wyniku częstego prania ręczniki niższej jakości szarzeją, ich brzegi strzępią się, a całość traci kształt i chłonność. Mając to na uwadze warto wybierać produkty praktyczne nie tylko w użyciu, ale i w utrzymaniu. Odpowiedni splot bawełny oraz wytrzymała lamówka obszycia, trwały haft, czy też grubość ręcznika odpowiadają za miękkość, puszystość, jak i jego chłonność wilgoci, co jest jego zasadniczą funkcją (w tym tych przeznaczonych do hoteli).
O czystości świadczy przede wszystkim ich estetyka. Białe ręczniki pięknie się prezentują, jednakże szybko szarzeją i trudno je doprać, zaś ciemne kolory, wzorzyste warianty wypadają mniej estetycznie i elegancko. Biorąc pod uwagę, iż każdy z pokoi powinien być wyposażony w odpowiedni komplet, począwszy od ręcznika do rąk przez dywanik frotowy, po ręcznik kąpielowy należy liczyć się z ich pokaźną ilością nawet dla małego hotelu. Zestaw przynależy każdej zakwaterowanej w pokoju osobie, co mnoży ilości, jakie hotel powinien posiadać na wyposażeniu.
Warto zauważyć, iż jedna zmiana ręczników nie jest wystarczająca, chociażby z uwagi na fakt, że gość hotelowy ma prawo poprosić o ich wymianę częściej niżeli przewiduje harmonogram serwisu hotelowego, dokupić dodatkowy zestaw, a w przypadku pełnego obłożenia pokoi trudno byłoby zadbać o bieżące wymiany ręczników nie mając do dyspozycji co najmniej jednej zmiany. W ten sposób stają się one sporym wydatkiem, zwłaszcza, gdy inwestuje się w warianty śnieżnobiałe, szybko ulegające zużyciu. Warto zwrócić uwagę na jednolite wzornictwo, co zapewnia wygodne kompletowanie ręczników, bez uwzględnienia podziału na poszczególne wzory, kolory i dodatki, którymi mogą się różnić. Mimo wszystko nie warto jest oszczędzać na ich zakupie, tak pod względem ilości, jak również jakości.
Ich skład surowcowy wpływa na ich trwałość mimo intensywnej eksploatacji, dezynfekcję i pranie, jak również komfort użytkowania. Zapewne gość hotelowy będzie zdecydowanie bardziej zadowolony z miękkich i puszystych ręczników, chłonnych i w dodatku estetycznych niżeli z byle jakiej frotty, szorstkiej w dotyku, o zbyt małych wymiarach i kiepskiej prezencji. Prócz faktycznych cech, duże znaczenie ma pranie i prasowanie. Od tego procesu zależy świeży wygląd, ale i zapach, miękkość ręczników. Planując ich zakup do hotelu winno się przemyśleć wybór modelu, wzoru i koloru, gdyż nierzadko stanowią jeden z elementów dekoracyjnych łazienki, posłania w pokoju. Powinny one współgrać z designem pomieszczenia, stylem urządzenia wnętrz hotelu, itp.
Na rynku dostępne są ręczniki żakardowe (tłoczone), a także całkowicie gładkie. W wielu hotelach stosuje się indywidualne wzornictwo poprzez tłoczenie lub haft, bądź wszywki z logo hotelu. Ma to istotne znaczenie dla jego renomy oraz częste pomyłki czynione przez zewnętrze pralnie. Co więcej, goście hotelowi bardzo często zwracają uwagę na fantazyjne ułożenie czystych ręczników, czy to na łóżku, czy w łazience.